أكرم حسني عن سرقة كلمات “لِلّي”: الكتابة بالصعيدي مش جديدة عليا

أكرم حسني عن سرقة كلمات “لِلّي”: الكتابة بالصعيدي مش جديدة عليا

شدوى ممدوح

علق الفنان أكرم حسني على اتهامات سرقة كلمات أغنية “لِلّي” للفنان محمد منير، وهي من تأليفه وألحانه، ورد على التشكيك في قدرته على كتابة كلمات الأغنية بالصعيدي.

أضاف “حسني“ خلال لقائه مع الإعلامية لميس الحديدي، في برنامج “كلمة أخيرة“، المذاع عبر قناة “ON“: “الكتابة الكوميدية أصعب بكتير من الكتابة الجادة، يعني الشخص اللي بيستكتر عليا إني أعرف اكتب مفردات جادة هو أبعد ما يكون عن الفن، لأ الفنان اللي بجد عارف إن الكتابة الكوميدية أصعب“

نرشح لك: أكرم حسني عن فكرة فيديو أغنية “للي”: تكريم لمشوار محمد منير

تابع: “وأنا في وزارة الداخلية اشتغلت في أسوان وعيشت مع أهل الجنوب الجمال الطيبين الفنانين، والكتابة بالصعيدي مش جديدة عليا، أنا عامل في مسلسل أحمد فهمي أغنية لا يزال السؤال هي ليه جلبت عيال؟، طب جواب إيه اللي جاب اليمين جار الشمال؟، كلام شاركتني فيه الشاعرة سمر حسين وكتبنا أغنية كبيرة من 6 كوبليهات كلها صعيدي“.

على صعيد آخر رد الفنان أكرم حسني من قبل على اتهامات سرقة كلمات أغنية “لِلّي”، التي ألف كلماتها ولحنها للفنان محمد منير.

قال خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي عمرو أديب في برنامج “الحكاية”: “بقالي خمس سنين عندي حلم عاوز أحققه، إن اسمي يتحط جمب اسم الراجل ده بأي شكل، منير من صعيد مصر الجميل اللي مليان مفردات غزل جميلة.. لما بدأت أكتب الكلام كنت شايف قدامي أه فعلا ده منير، مين هيقول كلمة “الولع” غير محمد منير؟”.

أضاف: “طول ما هو بيقرأ الكلمات بعدها كنت عاوز أتحزم وأرقص على الترابيزة قدامه، وقالي إن الأغنية عظيمة وهيسجلها فورا”.

وعن اتهامات أحد الشعراء له بسرقة كلمات الأغنية، علق: ” أنا مابحبش ألتفت للحاجات اللي بتضيع فرحة النجاح، وبشوف إن أي حد له حق ياخده.. وكلمة سارق الكلمات دي كبيرة جدا، لأن الأغنية اللي قدمتها لمنير كانت 20 بيت شعر، وفي تشابه في جملة أو في بيت من ضمنهم، ومع احترامي ليه أنا مكنتش أعرف مين هو أو كاتب إيه”.

أردف: “أنا متربي في مؤسسة عسكرية، يعني دوري قبل ما أكون فنان هو إني أتصدى للسرقة، وحتى اللحن هو تيمة فلكلورية من الصعيد كلنا تأثرنا بيها”.

وكان الفنان محمد منير، قد طرح عبر موقع الفيديوهات “يوتيوب”، فيديو كليب أغنيته الجديدة “لِلّي”، والتي تعد تعاونه الأول مع الفنان أكرم حسني.

الأغنية من كلمات وألحان أكرم حسني، وتوزيع أمير محروس، ومكس وماستر شركة “M sound” لأمير محروس.